Κι όμως, τα μαθηματικά μπορεί να είναι ελκυστικά

…ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΑΝΑΓΚΑΙΑ ΓΙΑ ΝΑ ΣΤΑΘΟΥΜΕ ΣΤΗΝ ΨΗΦΙΑΚΗ ΕΠΟΧΗ

2.148

Γρίφοι και σπαζοκεφαλιές συντελέστηκαν στο Πανεπιστήμιο Κρήτης για “μεγάλα” μαθηματικά μυαλά. Την Παρασκευή 7 Ιουλίου ολοκληρώθηκε το 1ο Θερινό Σχολείο Μαθηματικών Κρήτης: «Μαθηματικές Αποδράσεις», το οποίο πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με τα παραρτήματα της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας των νομών Λασιθίου και Ηρακλείου και την Περιφέρεια Κρήτης, στις εγκαταστάσεις του Τμήματος Μαθηματικών και Εφαρμοσμένων Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Κρήτης και απευθυνόταν σε τελειόφοιτους μαθητές της ΣΤ’ Δημοτικού.

Στόχος του προγράμματος ήταν η ανάπτυξη της δημιουργικότητας και εφευρετικότητας των μαθητών, προάγοντας τη βιωματική προσέγγιση στη σύγχρονη μαθηματική γνώση. Παράλληλα, αποτέλεσε μια συλλογική διαδικασία εκμάθησης, καθώς εκπαιδευτικοί υιοθετούν νέες καινοτόμες εκπαιδευτικές διαδικασίες της μαθηματικής γνώσης, οι μαθητές λαμβάνουν τα κατάλληλα ερεθίσματα για τη μετέπειτα πορεία τους και πολλοί προπτυχιακοί και μεταπτυχιακοί φοιτητές εκπαιδεύονται μέσω αυτής της διαδικασίας.

Εντυπωσιακή ήταν η συμμετοχή των παιδιών από όλη την Κρήτη, καθώς υποβλήθηκαν πάνω από 100 αιτήσεις και οι συμμετέχοντες ξεπέρασαν το εκτιμώμενο όριο των 60 ατόμων. Τις επόμενες χρονιές, οι διοργανωτές φιλοδοξούν, όχι μόνο ότι θα είναι οι διπλάσιες, αλλά και ότι θα έχει μεγαλύτερη χρονική διάρκεια καλύπτοντας, ταυτόχρονα, όσο το δυνατόν περισσότερες ηλικίες.

Ο πρόεδρος του Τμήματος Μαθηματικού και Εφαρμοσμένων Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Κρήτης δρ Γιώργος Κοσιώρης (αριστερά) και ο καθηγητής του τμήματος Μιχάλης Λάμπρου (δεξιά)

Ο πρόεδρος του Τμήματος Μαθηματικών και Εφαρμοσμένων Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Κρήτης δρ Γιώργος Κοσιώρης και ο δρ Μιχάλης Λάμπρου, καθηγητής του ίδιου Τμήματος, μίλησαν στην «Π», κάνοντας μια συνολική αποτίμηση της δράσης τους, η οποία για πρώτη φορά διεξήχθη σε πανεπιστημιακές εγκαταστάσεις.

«Το Πανεπιστήμιο Κρήτης και ειδικά το Τμήμα Εφαρμοσμένων Μαθηματικών αγκαλιάζει με κάποια έννοια την εκπαιδευτική κοινότητα, ώστε να γίνουμε όλοι καλύτεροι!» αναφέρει ο κ. Κοσιώρης, ο οποίος συμπληρώνει ότι μέσα από το Θερινό Σχολείο επιτεύχθηκε η ενεργοποίηση και ενθάρρυνση των παιδιών σε μαθηματικά προβλήματα και καταστάσεις με βιωματικές τεχνικές. Οι μαθητές συμμετείχαν ενεργά και με οικειότητα σε μαθηματικές θεωρήσεις, λαμβάνοντας μέσα από έξυπνα τρικ, γρίφους, κατασκευές και διάφορα παιχνίδια κίνητρα για συνεχή μάθηση.

«Η διάδοση των μαθηματικών είναι στο αίμα μας, στην ψυχή μας, θέλουμε να πάμε τη γνώση παρακάτω» δηλώνει ο κ. Λάμπρου. Ο ίδιος υποστηρίζει ότι δεν πρέπει να συντελείται η μάθηση σε ένα αφηρημένο κόσμο, αλλά να επιτυγχάνεται μέσω σωστών κατευθύνσεων και αργών διαδικασιών: «Στο σχολείο τα μαθηματικά είναι ανιαρά, τα παιδία μαθαίνουν μαθηματικά με ένα βαθμό αυθαιρεσίας, καθώς παραλείπονται σημαντικές δεξιότητες και κυρίως δεν εξηγείται το γιατί. Εμείς ως αυθεντίες τούς λέμε τί πρέπει να κάνουν. Εδώ έχουμε μια ύλη, πολύ εξυπνότερα μαθηματικά απ’ό,τι στο σχολείο, δηλαδή με πολλές λύσεις που έχουν την κρυφοειδή πλευρά με χρώματα, αντικείμενα και «μαγικά» τρικ, όπου το παιδί όταν το λύσει, ενθουσιάζεται, λέει “μου άρεσε” και τον κατάλαβα και όταν πάει σπίτι θέλει να δείξει το τρικ και να το εξηγήσει».

Τα μαθηματικά είναι η μόνη βάση στην οποία μπορούμε να στηριχτούμε για να αντιμετωπίσουμε την 4η βιομηχανική επανάσταση, την ψηφιακή εποχή, σύμφωνα με τον κ. Κοσιώρη. Είναι το βασικό εργαλείο για να διατηρηθεί η εγρήγορση και η διερεύνηση του μαθησιακού προφίλ: «Τα σημερινά παιδιά  έχουν μεγαλώσει με το να σέρνουν το δάχτυλο, το παιδί ξεκόβεται από το πώς δημιουργεί κάτι και αυτό καταστρέφει τη δημιουργικότητα των παιδιών και τα κάνει ανυπόμονα. Εμείς τους μαθαίνουμε το χαρτί και το μολύβι και εκείνα την οθόνη αφής και αυτό το εκτιμάνε, χαίρονται να σκέφτονται».

Ακόμη, μέσω αυτής της δράσης αναπτύσσονται ειδικά projects στο πλαίσιο του μεταπτυχιακού προγράμματος, όπου στο μέλλον θα γίνουν πολλές προπτυχιακές και μεταπτυχιακές εργασίες που θα αφορούν τον τρόπο διδασκαλίας των μαθηματικών, τη χρήση υπολογιστών για όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης και την προσέγγιση των μαθητών.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει