ΤΙ ΕΞΗΓΓΕΙΛΕ Ο ΧΡ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΒΟΑΚ: Δρόμος σε… κομμάτια και διόδια “αλά καρτ”

851

Βόρειος οδικός άξονας από τα Χανιά ως τον Άγιο Νικόλαο κι όχι από την Κίσσαμο ως τη Σητεία, με διόδια κατά περίπτωση και παράδοση όχι νωρίτερα από το τέλος του 2023 ήταν οι εξαγγελίες του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη για τον ΒΟΑΚ από το Ηράκλειο.

Μετά από μια μακρά περίοδο αναμονών, ο υπουργός αποφάσισε την τελευταία στιγμή να έρθει στο Ηράκλειο για ανακοινώσεις, προκειμένου να φανεί πιστός στη δέσμευση για ανακοινώσεις εντός Ιουνίου. Επιβεβαιώνοντας απόλυτα τα ρεπορτάζ της «Π» ο υπουργός δεν ανακοίνωσε τίποτα περισσότερο από τον τμηματικό διαχωρισμό του ΒΟΑΚ σε τρία μέρη, από τα Χανιά ως το Ηράκλειο, από το Ηράκλειο ως τη Νεάπολη και από τη Νεάπολη ως τον Άγιο Νικόλαο.

Όπως είχε επισημάνει η «Π» το πρώτο τμήμα θα πραγματοποιηθεί με παραχώρηση, το δεύτερο με σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, ενώ το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος θα φτιαχτεί ως Δημόσιο Έργο και στην ουσία του θα περιλαμβάνει βελτιώσεις του υφιστάμενου οδικού δικτύου.

Εκτός όμως από τα «γνωστές» εξαγγελίες, ο υπουργός αποκάλυψε και κάποιες ακόμα λεπτομέρειες για το έργο του Βόρειου Οδικού Άξονα. Κατ’ αρχάς θα υπάρχει ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων. Όπως υποστήριξε ο υπουργός, διόδια δεν θα πληρώνουν οι μόνιμοι κάτοικοι της Κρήτης, οι αγρότες και οι μεταποιητές. Για όλους τους υπόλοιπους κλάδους όμως, υπήρξαν πολλά «σύννεφα» με τη μοναδική επισήμανση ότι όλα τα τουριστικά λεωφορεία που κινούνται στον ΒΟΑΚ είτε ανήκουν σε κρητικούς, είτε όχι, θα πληρώνουν διόδια. Μια ακόμα «λεπτομέρεια» που ίσως αποδειχθεί κομβική για την εξέλιξη του έργου, έχει να κάνει με τις εξόδους.

Όπως τόνισε ο υπουργός, ο νέος άξονας θα είναι κλειστού τύπου και απόλυτα ελεγχόμενος. Άρα τον «ΒΟΑΚ όπως τον γνωρίζουμε σήμερα θα πρέπει να τον ξεχάσουμε», όπως και ο ίδιος ο Υπουργός παραδέχθηκε χαρακτηριστικά. Κάτι τέτοιο πρακτικά σημαίνει σημαντική μείωση των εξόδων και άρα σημαντική επιβάρυνση των πόλεων με επιπλέον φόρτο οχημάτων. Για να γίνει απόλυτα κατανοητό κάτι τέτοιο, στη λογική δημιουργίας του νέου Βόρειου Οδικού Άξονα, δεν θα είναι εφικτό να υπάρχουν έξοδοι και στο αεροδρόμιο και στον Κατσαμπά και στην Κνωσού και στη Φοινικιά και διπλή έξοδος στο Γιόφυρο. Ο αριθμός των εξόδων θα πρέπει να μειωθεί δραστικά.

Το χρονοδιάγραμμα

Για να απαντήσει στο πλήθος των δημοσιευμάτων που ήθελαν τον υπουργό να μη δίνει χρονοδιαγράμματα υλοποίησης του έργου, ο κ. Σπίρτζης έδωσε ένα αισιόδοξο πλάνο υλοποίησης που φθάνει κοντά στο τέλος του 2023 με αρχές 2024.

Όπως ο ίδιος ανέφερε, η υποβολή των φακέλων θα πραγματοποιηθεί στις 6 Αυγούστου 2018 για να επιλεγούν οι υποψήφιοι ως τα μέσα Οκτωβρίου 2018. Η οριστικοποίηση του σχεδιασμού και η διαδικασία αναδόχου αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί ως τα μέσα Μαρτίου 2019, με την τελευταία φάση υπογραφής της σύμβασης να πραγματοποιείται εντός του Ιουνίου 2019. Από εκείνη την περίοδο ως την παράδοση του έργου, ο υπουργός εκτίμησε ότι απαιτούνται περίπου 4 χρόνια, οπότε ο νέος Βόρειος Οδικός Άξονας δεν πρόκειται να ολοκληρωθεί πριν από το τέλος μιας πενταετίας από σήμερα, στην καλύτερη περίπτωση.

«Τιμάμε το λόγο μας και τις δεσμεύσεις μας, ξεκινήσαμε τις διαγωνιστικές διαδικασίες με καθυστέρηση μόλις 20 ημερών» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Σπίρτζης.

Από τη χθεσινή συνέντευξη τύπου του κ. Σπίρτζη

Το έργο

Συνολικού μήκους 199 χιλιομέτρων θα είναι ο νέος Βόρειος Οδικός Άξονας σύμφωνα με τον Χρήστο Σπίρτζη με προοπτική επέκτασης ακόμα 36 χιλιομέτρων που θα δώσουν ένα συνολικό μήκος 235 χιλιομέτρων. Ειδικότερα από τα Χανιά ως τη Χερσόνησο το τμήμα έχει μήκος 163 χιλιόμετρα, με κατασκευασμένα ήδη τα 51, από τη Χερσόνησο ως τη Νεάπολη η απόσταση του έργου υπολογίζεται σε 22 χιλιόμετρα, ενώ το έργο από Νεάπολη μέχρι Άγιο Νικόλαο θα έχει μήκος 14 χιλιόμετρα.

Ο υπουργός υποστήριξε ότι ταυτόχρονα με το ΒΟΑΚ, που θα έχει δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση, διαχωριστική νησίδα και ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων, θα προχωρήσει η επικαιροποίηση των Μελετών Στρατηγικού Σχεδιασμού, καθώς και η υλοποίηση όλων των απαιτούμενων μελετών για κάθετους και συνδετήριους άξονες.

Ο ίδιος τόνισε πως η επιλογή του Υπουργείου να χρησιμοποιήσει τρεις διαφορετικές μεθόδους κατασκευής για τρία διαφορετικά τμήματα αποτελεί «τέχνη» του Υπουργείου, ενώ θέλησε να υποστηρίξει πως υπήρξε μια τεράστια και κοπιώδης προσπάθεια για να φθάσει το Υπουργείο σε αυτό τον σχεδιασμό.

Σύσκεψη

Για όλα τα θέματα δήλωσε χθες από το Ηράκλειο πως θα μιλήσει με τους δημάρχους ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης την ερχόμενη Πέμπτη. Ο υπουργός θα κατέβει ξανά στην Κρήτη με αφορμή τα εγκαίνια του νέου σταθμού ΚΤΕΛ στο λιμάνι την Παρασκευή, ενώ μία ημέρα νωρίτερα θα έχει επαφές και συναντήσεις με όλους τους δημάρχους. Όπως υποστήριξε θα μεταβεί ειδικότερα στο Δήμο Μαλεβιζίου για τους κόμβους Αγίας Πελαγίας που θα έχουν δημοπρατηθεί ως την επόμενη εβδομάδα όπως είπε, αλλά και στους Δήμους Φαιστού και Γόρτυνας για να επιθεωρήσει το έργο Ηράκλειο – Μεσαρά.

 

Παρέμβαση Αρναουτάκη

Να υπάρξουν σαφή χρονοδιαγράμματα για τα έργα του ΒΟΑΚ που μπαίνουν στη διαγωνιστική διαδικασία από τα Χανιά μέχρι τον Άγιο Νικόλαο, αλλά και για τη μελέτη του στρατηγικού σχεδιασμού που αφορά τα τμήματα Καστέλι Κισσάμου-Χανιά και Άγιος Νικόλαος-Σητεία, ζήτησε ο περιφερειάρχης   στην παρέμβασή του.

“Είναι ενταγμένη η μελέτη στο ΕΣΠΑ, έχει χρηματοδότηση και πρέπει να προχωρήσει μέχρι το φθινόπωρο. Εμείς θα συνεχίσουμε να διεκδικούμε μέχρι να υλοποιηθούν όλα τα μεγάλα αναπτυξιακά έργα στο νησί”, τόνισε ο κ. Αρναουτάκης, σημειώνοντας πως θα πρέπει “μόλις δημοπρατηθούν τα έργα που ανακοινώθηκαν να προχωρήσουν οι μελέτες για τα τμήματα Χανιά – Κίσσαμος και Άγιος Νικόλαος – Σητεία”.

Σε ό,τι αφορά το δεδομένο πως το έργο θα προχωρήσει με τρεις διαφορετικούς διαγωνισμούς για το τμήμα Χανιά – Άγιος Νικόλαος, ο περιφερειάρχης ανέφερε πως δεν είναι κυρίαρχο θέμα, αφού το ζητούμενο της Περιφέρειας και των πολιτών είναι να υλοποιηθεί το έργο.

Παράλληλα ο κ. Αρναουτάκης ξεκαθάρισε πως δεν μπορεί να υπάρξει νέα χάραξη σε ποσοστό μεγαλύτερο από εκείνο που έχουν ζητήσει από κοινού η Περιφέρεια Κρήτης και ο ΟΑΚ, με δεδομένο τον χωροταξικό σχεδιασμό του νησιού και τον κίνδυνο να υπάρξει ένα τεράστιο κόστος που θα είναι απαγορευτικό. “Δεν επιθυμούμε δηλαδή μια νέα χάραξη που θα κάνει το έργο να κοστίζει, για παράδειγμα, 5 δισ. ευρώ και να είναι μη υλοποιήσιμο”, διευκρίνισε.

Ο κ. Αρναουτάκης χαρακτήρισε ως ιδιαίτερα θετικό στοιχείο το γεγονός ότι έγιναν αποδεκτές οι προτάσεις της Περιφέρειας Κρήτης τόσο για τη ρήτρα διαθεσιμότητας όσο και για να μην πληρώνουν οι Κρητικοί διόδια, όπως είχε ζητήσει τον Ιούνιο του 2016, τονίζοντας πως υιοθετήθηκαν από το Υπουργείο.

 

Αντίδραση από τη Ν.Δ.

Συνάντηση με τον περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρο Αρναουτάκη έχει ζητήσει για το θέμα του βόρειου οδικού άξονα ο γραμματέας Πολιτικής Επιτροπής Νέας Δημοκρατίας και βουλευτής Ηρακλείου Λευτέρης Αυγενάκης.

Όπως τονίζει σε γραπτή ανακοίνωσή του ο γραμματέας και βουλευτής Ηρακλείου, ο ΣΥΡΙΖΑ επέλεξε στην παρουσίαση του έργου για το νέο ΒΟΑΚ να απαξιώσει πλήρως τους θεσμούς και να μην προσκαλέσει τους βουλευτές του νησιού, για ένα τόσο σημαντικό έργο.

«Μετά από 3 χρόνια πισωγυρίσματα, αυτοαναιρούμενες υποσχέσεις και χαμένο χρόνο, ο κ. Σπίρτζης αποφάσισε να προχωρήσει τις διαδικασίες για το έργο του ΒΟΑΚ» αναφέρει μεταξύ άλλων στο κείμενο του ο κ. Αυγενάκης, ο οποίος και τονίζει:

«Βέβαια, ο κ. Σπίρτζης, πιστός στην τακτική προσβολής και απαξίωσης των θεσμών που ακολουθεί η κυβέρνησή του, επέλεξε να ενημερώσει μόνο τους εκπροσώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ενώ περιφρονεί να ενημερώσει και τους βουλευτές του νησιού.  Άραγε να είναι απλά κακός σχεδιασμός ή να αποτελεί συνειδητή απόφαση αποκλεισμού των εκπροσώπων των πολιτών στη Βουλή; Άραγε να είναι απλά έλλειψη οργάνωσης ή να αποτελεί συνειδητή επιλογή για την αποφυγή σχολίων και ουσιαστικού διαλόγου;  Άραγε να είναι απλά ελλιπής προγραμματισμός ή να αποτελεί συνειδητή επιλογή απαξίωσης των δημοκρατικών θεσμών»;

 

Μπορεί επίσης να σας αρέσει