ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΠΡΩIΝΗ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ

Σε μια κλωστή κρέμεται το έργο του αεροδρομίου

Η ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ ΑΠΟΦΑΣΙΖΕΙ ΓΙΑ ΤΟ ΚΑΣΤΕΛΙ

ΣΥΝΕΔΡΙΑΖΕΙ Η ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ

Κρίσιμη απόφαση για  το αεροδρόμιο Καστελίου

Τελείωσαν  τα ψέματα για το αεροδρόμιο Καστελίου. Αυτή η περίοδος θα κρίνει κατά πόσο πραγματικά μπορεί να προχωρήσει το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο που έχει εξαγγελθεί τα τελευταία χρόνια και συζητείται ήδη τώρα 13 συναπτά έτη.

Η κοινοπραξία «Ariadne Airport Group», στην οποία συμμετέχουν η ΤΕΡΝΑ και η ινδική GMR Airports Limited (με 10%) ως μοναδικός συμμετέχων στον διεθνή διαγωνισμό, αναμένεται να πάρει το έργο, εάν ξεπεραστούν όλα τα εμπόδια που έχουν να κάνουν με τον ανταγωνισμό, τις λεπτομέρειες για την κατασκευή και κυρίως σε αυτή τη φάση με τη χρηματοδότηση που πρέπει να βάλει ως δική του συμμετοχή το ελληνικό Δημόσιο.

Την ερχόμενη Πέμπτη 18 Ιανουαρίου αναμένεται να συνεδριάσει το Δ.Σ. της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων για να προχωρήσει στην καταρχήν έγκριση ή όχι της χρηματοδότησης του ελληνικού δημοσίου για το Καστέλι.

Ήδη εδώ και καιρό το Υπουργείο Υποδομών βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για τη σύναψη δανείου ύψους 180 εκατ. ευρώ, με το οποίο θα καλύψει τη χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου στην κατασκευή του αεροδρομίου. Στην εταιρεία παραχώρησης που θα συσταθεί για το νέο αεροδρόμιο η συμμετοχή του Δημοσίου θα ανέλθει σε 46%.

Το πρόβλημα με την ΕΤΕπ δεν είναι βέβαια χρηματοοικονομικό, αλλά… πολιτικό, καθώς Γάλλοι και όχι μόνο, που δεν συμμετέχουν στο σχήμα, βρέθηκαν εκτός διαγωνισμού και θέτουν ζήτημα ανταγωνισμού με το ένα σχήμα που έχει υπάρξει. Κι αυτό επηρεάζει τις αποφάσεις των ευρωπαϊκών οργάνων.

«Δεν θα υπάρξει θέμα, θα προχωρήσουμε» εκτιμούν τα κυβερνητικά στελέχη, ενώ ο υπουργός κ.Σπίρτζης εμφανίστηκε και πρόσφατα αισιόδοξος ότι μέσα στον Ιούνιο θα είναι και εργοτάξιο το αεροδρόμιο!

Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, η κοινοπραξία «Ariadne Airport Group», στην οποία συμμετέχουν η ΤΕΡΝΑ και η ινδική GMR Airports Limited (με 10%), θα υπογράψει τη σύμβαση παραχώρησης του νέου αεροδρομίου μέσα στο πρώτο τρίμηνο. Ωστόσο, η διαδικασία για τον ανεξάρτητο μηχανικό έχει πάει πίσω και κανείς δεν ξέρει εάν θα προλάβουν.

Θυμίζουμε ότι προσωρινός ανάδοχος έχει ανακηρυχθεί από την περασμένη άνοιξη η Τέρνα με την Ινδική GMR, που προχωρεί, αλλά με αρκετές καθυστερήσεις στην κατάρτιση της σύμβασης. Επόμενο βήμα είναι η πρόσληψη του ανεξάρτητου μηχανικού, με τον σχετικό διαγωνισμό να προγραμματιζόταν για τις 7 Δεκεμβρίου ενώ τώρα πήγε Φεβρουάριο! Η καθυστέρηση στην επιλογή του μηχανικού έχει πάει πίσω την όλη διαδικασία του έργου και την υποβολή προς έγκριση από τη Βουλή των Ελλήνων, η οποία αρχικά σχεδιαζόταν για τον Σεπτέμβριο!

Η συγκεκριμένη κοινοπραξία, που αναλαμβάνει την κατασκευή και λειτουργία για 37 χρόνια του αεροδρομίου, ύστερα από πολύμηνες αναβολές και καθυστερήσεις, κατέθεσε και τη μοναδική προσφορά για το έργο. Το τίμημα που προσέφερε η κοινοπραξία στον διαγωνισμό για την παραχώρηση του νέου αεροδρομίου ήταν 480 εκατ. ευρώ, περίπου 50% χαμηλότερο από το εκτιμώμενο κατασκευαστικό κόστος του έργου που υπολογιζόταν σε 800 εκατ. ευρώ.

Ο όμιλος GMR λειτουργεί σήμερα τρία μεγάλα διεθνή αεροδρόμια με δυναμικότητα 80 εκατ. επιβατών (μεταξύ των οποίων και το αεροδρόμιο Ίντιρα Γκάντι του Νέου Δελχί), ενώ μέχρι πρόσφατα κατείχε και το 40% στο Διεθνές Αεροδρόμιο Κωνσταντινούπολης.

Με ετήσιο κύκλο εργασιών της τάξης των 10 δισ. ευρώ, συγκαταλέγεται στους πέντε μεγαλύτερους ομίλους παγκοσμίως, στη διαχείριση και λειτουργία αεροδρομίων και δραστηριοποιείται ακόμη στην ενέργεια, με παραγωγική δυναμικότητα 7000 MW, στα οδικά έργα, στις αστικές αναπτύξεις και στα μεταλλεία.

Για τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ  η συνεργασία με την ινδική εταιρεία εντάσσεται στο πλάνο ενίσχυσης της εξωστρέφειας, με τη York Capital να συμμετέχει στο μετοχικό κεφάλαιο με 100 εκατ. ευρώ. Η εισηγμένη έχει στρατηγικούς εταίρους στα θερμοηλεκτρικά (ΗΡΩΝ), δύο πολυεθνικές, μεγάλου βεληνεκούς, ενεργειακές επιχειρήσεις, την ENGIE (πρώην GDF Suez) και την Qatar Petroleum International (QPI).

Η διαδικασία

Ο υπουργός Υποδομών Χρίστος Σπίρτζης έχει υποστηρίξει ότι στη διαδικασία της επιλογής ισχυροποιείται ο ρόλος του Δημοσίου που θα είναι ισότιμος με του αναδόχου και με επικεφαλής εκπρόσωπο της ΕΤΕπ. Απομένει η τροποποίηση της έγκρισης περιβαλλοντικών όρων με βάση την τεχνική προσφορά του αναδόχου και η υποβολή της εγγυητικής επιστολής δεσμευτικής επένδυσης και άλλων αναγκαίων οικονομικών στοιχείων (χρηματοοικονομικό μοντέλο κ.ά).

Θα ακολουθήσει η έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου για τον προσυμβατικό έλεγχο της σύμβασης, η οποία θα ανοίξει τον δρόμο για την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης μεταξύ Δημοσίου και εταιρείας και στη συνέχεια η κύρωσή της από τη Βουλή.

Ο κ. Σπίρτζης έχει χαρακτηρίσει το νέο αεροδρόμιο ως ένα από τα σπουδαιότερα έργα νέας γενιάς, που θα συμβάλει στη δημιουργία 1.000 θέσεων εργασίας κατά τη διάρκεια κατασκευής, με πρόβλεψη για 500 μόνιμες θέσεις στο στάδιο λειτουργίας. Με βάση τα τεύχη, το 2% των ακαθάριστων εσόδων του αερολιμένα θα παραχωρούνται υπέρ των ΟΤΑ της περιοχής.

Όπως έχει γράψει η “Π”, αξίωση του αναδόχου είναι να μην επεκταθεί ο αεροδιάδρομος του αεροδρομίου της Σητείας, όπως έχει προβλεφθεί για να υποδέχεται αεροσκάφη μεγαλύτερης χωρητικότητας. Σε αντίθετη περίπτωση, η κοινοπραξία μπορεί να εγείρει αποζημιώσεις, καθώς θεωρείται ότι μια αντίστοιχη επένδυση μπορεί να της στερήσει έσοδα από το νέο αεροδρόμιο.

Όσον αφορά τα τέλη του αεροδρομίου, σύμφωνα με πληροφορίες από το Υπουργείο Υποδομών, θα κινούνται κοντά στα 20 ευρώ και με προοπτική να περιοριστούν σταδιακά στα επίπεδα κοντά στα 17 ευρώ ανά επιβάτη.

Το κόστος

το κόστος  του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι τοποθετείται στο 1 δισ. ευρώ, αποτελώντας μία από τις μεγαλύτερες ιδιωτικές επενδύσεις. Ο αερολιμένας θα αντικαταστήσει το υφιστάμενο αεροδρόμιο «Ν. Καζαντζάκης» και θα εξυπηρετεί αεροσκάφη τύπου B747 και Α330. Εκτιμάται ότι θα απαιτηθεί –στην καλύτερη περίπτωση- περίπου μία πενταετία για την αποπεράτωση του νέου διεθνούς αεροδρομίου.

Το έργο θα υλοποιηθεί ως Σύμπραξη Δημόσιου – Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), με τη μέθοδο της παραχώρησης, υιοθετώντας, ως ένα βαθμό, το μοντέλο που εφαρμόστηκε στο «Ελευθέριος Βενιζέλος».  Το αεροδρόμιο Ηρακλείου είναι το πρώτο σε πτήσεις τσάρτερ σε όλη την Ελλάδα. Από τις αρχές της χρονιάς μέχρι τον Οκτώβριο οι αφίξεις ενισχύθηκαν κατά 30% συγκριτικά με πέρυσι.

 

Μπορεί επίσης να σας αρέσει