ΠΑΤΡΙΣ :: Προεκτάσεις :: Εμφάνιση άρθρου
Περιεχόμενα
 Κρήτη
 Ελλάδα/Κόσμος
 Αθλητισμός
 Πολιτισμός & Διασκέδαση
 Επιστήμη & Τεχνολογία
 Εκπαίδευση
 Οικονομία
 Ύπαιθρος
 Προεκτάσεις
 Πληροφορίες
 Υπηρεσίες
 Αφιερώματα
 Pets Life - Κατοικίδια
Ψηφοφορία
Ποια είναι η δημοφιλέστερη περιφερειακή ομάδα της χώρας ;
ΟΦΗ
Λάρισα
Ξάνθη
Γιάννινα
Παναχαϊκή
Ολυμπιακός Β.
Παναιτωλικός

Μπούρκα, Νικάμπ, Τσαντόρ, Χιτζάπ
ΜΕ ΤΟ ΜΑΤΙ ΤΟΥ ΕΠΟΧΟΥΜΕΝΟΥ ΠΕΡΙΠΑΤΗΤΗ

Μια μουσουλμάνα που φορούσε μπούρκα, καταδικάστηκε πριν λίγο καιρό, για πρώτη φορά, στην Ιταλία, να πληρώσει πρόστιμο ύψους 500 ευρώ. Ο λόγος; Παραβίασε σχετική απαγόρευση του Δήμου της Νοβάρας, στη Βόρεια Ιταλία.

Πρόκειται για μια νεαρή μουσουλμάνα από την Τυνησία, η οποία βρισκόταν μαζί με τον σύζυγό της, όταν μια περίπολος καραμπινιέρων θέλησε να της κάνει έλεγχο. ΠαρΆ ότι είχαν και οι δύο ταυτότητες, ο σύζυγος αρνήθηκε να γίνει έλεγχος σε εκείνη από τους άνδρες καραμπινιέρους. Έτσι, εκλήθη μια δεύτερη περίπολος, της δημοτικής αστυνομίας αυτή τη φορά, στην οποία υπήρχε μια γυναίκα, η οποία τελικά έκανε τον έλεγχο.

Στην Ιταλία μπορεί να μην υπάρχει συγκεκριμένη απόφαση για το ολόσωμο κάλυμμα, ωστόσο υπάρχει ένας νόμος του 1975 για την προστασία της δημόσιας τάξης, που απαγορεύει την πλήρη κάλυψη του προσώπου στους δημόσιους χώρους, πράγμα που ισχύει τόσο για το μουσουλμανικό ένδυμα όσο και για τα κράνη των μοτοσικλετιστών. Δηλ. κάτι σαν το δικό μας, πρόσφατο, νόμο για τους κουκουλοφόρους. Κανονικά, υπάρχει απαγόρευση και για τα οχήματα που έχουν τζάμια «φιμέ» και δεν μπορεί να διακρίνει κανείς τους επιβαίνοντες. Σωστά σας πέρασε από το μυαλό… αυτά ποιος τα προσέχει, τώρα, μέσα σε όλα τα άλλα που συμβαίνουν…

Αυτά, λοιπόν, μαζί με το Βέλγιο, όπου η Κάτω Βουλή ψήφισε (με 134 υπέρ και δύο αποχές) την επίμαχη απαγόρευση. Το νομοσχέδιο, που δεν μιλά ειδικά για την μπούρκα ή το νικάμπ, προβλέπει ότι τα άτομα που θα εμφανίζονται σε δημόσιους χώρους «με το πρόσωπο καλυμμένο μερικώς ή ολικώς και με ρούχα που είναι έτσι φτιαγμένα ώστε να μην είναι αναγνωρίσιμο το άτομο που τα φορά» θα τιμωρούνται με πρόστιμο 15-25 ευρώ ή φυλάκιση από μία έως επτά ημέρες.

Το «ζήτημα της μπούρκας» δεν είναι και τόσο απλό, όσο αρχικά φαίνεται. Μάλλον, είναι η λεκτική ετικέτα, κάτω από την οποία βρίσκονται (ή καλύπτονται) θέματα όπως η ελευθερία έκφρασης της γυναίκας, η παρουσία ή η εξάπλωση του ισλάμ, η εξακρίβωση της ταυτότητας των πολιτών, η συγκάλυψη της τρομοκρατίας και γιατί όχι και αυτή η μεγάλη βιομηχανία της μόδας…

Όχι πως οι σχεδιαστές μόδας θα μείνουν αδρανείς, είτε στη μια ή στην άλλη περίπτωση. Φυσικά, η «ρασοειδής» αμφίεση που προτείνει η μουσουλμανική ενδυματολογία, αποτελεί τροχοπέδη για τους σχεδιαστές μόδας και γενικότερα, για όλους όσους ασχολούνται με τον καλλωπισμό της γυναίκας. Όμως, σε κάθε περίπτωση, οι ευρηματικοί μόδιστροι δεν θα μείνουν με σταυρωμένα τα χέρια.

Θυμούνται όσοι το έζησαν, ότι στο διάστημα που η «μαθητική ποδιά» ήταν υποχρεωτική, στη χώρα μας (μέχρι τη δεκαετία του Ά70), οι σχεδιαστές μόδας έδιναν τη δική εκδοχή, υπογράφοντας τα δικά τους μοντέλα. Έτσι, η μαθήτρια φορούσε φιλάρεσκα την ποδιά με το σήμα «Τσεκλένης»… ή άλλου σχεδιαστή. Οπωσδήποτε, όμως, η κάλυψη του σώματος, είναι ένας περιοριστικός παράγοντας για τους δημιουργούς ρούχων και αξεσουάρ…

Την απαγόρευση της μπούρκας και του νικάμπ σε όλη την Ευρώπη ζητεί η Γερμανίδα αντιπρόεδρος του Ευρωκοινοβουλίου, Σιλβάνα Κοχ-Μέριν, που ανήκει στο κόμμα των Ελευθέρων Δημοκρατών. «Η μπούρκα και τα άλλα ισλαμικά πέπλα είναι κινητές φυλακές και αποτελούν επίθεση στα δικαιώματα των γυναικών. Θα ήθελα να απαγορευτούν όχι μόνο στη Γερμανία αλλά και σε ολόκληρη την Ευρώπη», τονίζει η 40χρονη ευρωβουλευτής, σε άρθρο της στην «Κυριακάτικη Μπιλντ».

Στη Γαλλία: «Η μπούρκα πληγώνει την αξιοπρέπεια των γυναικών και δεν είναι αποδεκτή στη γαλλική κοινωνία», τόνισε προ ημερών για πολλοστή φορά ο Σαρκοζί. Διευκρίνισε πάντως ότι η απαγόρευση θα εφαρμοστεί με τρόπο ώστε «κανείς να μη στιγματίζεται για την πίστη του ή τον τρόπο που ασκεί τα θρησκευτικά του καθήκοντα». Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος είπε ότι το νομοσχέδιο για την απαγόρευση της μπούρκας σε δημόσιες υπηρεσίες, εκπαιδευτικά ιδρύματα, νοσοκομεία κ.λπ. θα περάσει από το υπουργικό συμβούλιο στα μέσα Μαΐου και θα κατατεθεί προς ψήφιση στη γαλλική Βουλή τον Ιούλιο.

Ποιες είναι, όμως, οι διαφορές στην αμφίεση μιας μουσουλμάνας; Όταν λέμε Μπούρκα, εννοούμε την ολόσωμη εμφάνιση, όπου όλο το σώμα είναι καλυμμένο και τα μάτια καλύπτονται από ένα ημιδιάφανο ή δικτυωτό ύφασμα. Το Νικάμπ, είναι η μπούρκα, που έχει μια σχισμή μπροστά από τα μάτια, το οποία είναι ορατά. Το Τσαντόρ, είναι το «μοντελάκι», όπου το πρόσωπο είναι ορατό. Περίπου, κάτι που μοιάζει με την αμφίεση που έχουν οι δικές μας καλόγριες. Και τέλος, το Χιτζάμπ είναι η «μαντίλα» που καλύπτει τα μαλλιά και σκεπάζει τους ώμους. Το υπόλοιπο σώμα καλύπτεται από φόρεμα ή/και πανταλόνι.

Βέβαια, οι υποστηρικτές της εμφάνισης με μπούρκα, προφασίζονται ότι η απαγόρευσή της έχει να κάνει με τον περιορισμό της προσωπικής και της θρησκευτικής ελευθερίας του ατόμου. Όμως, η ζωή μέσα σε μιαν οργανωμένη κοινωνία έχει και υποχρεώσεις έναντι των άλλων συμπολιτών μας. Σε μια σύγχρονη κοινωνία, εκείνο που προέχει όταν επισκεπτόμαστε μια ιδιωτική επιχείρηση ή μια δημόσια υπηρεσία, είναι η αναγνώριση της φυσιογνωμίας του συνομιλητή μας. ¶ρα, δημιουργείται ασυμβίβαστο μεταξύ του δικαιώματος της εργασίας και της χρήσης της μπούρκας. Μπορεί, κανείς, να φανταστεί μια Τράπεζα, όπου όλες οι υπάλληλοι να φέρουν το ένδυμα αυτό; (και εν τέλει, γιατί όχι και ΟΛΟΙ οι άρρενες υπάλληλοι; Δημοκρατία (sic) δεν έχουμε;). Και, φυσικά, ο ισχυρισμός της ύπαρξης κονκάρδας με αριθμό, σε κάθε υπάλληλο, μόνο για χιούμορ μπορεί να λεχθεί… ¶ρα, μια γυναίκα που επιλέγει να φοράει Μπούρκα, γνωρίζει ότι θέτει τον εαυτό της εκτός, σε ό,τι αφορά την πρόσληψή της σε κάποια υπηρεσία ή επιχείρηση… εκτός και αν συνδικαλιστούν και μετά από αγώνες το πετύχουν!

Όπως είπαμε, το ζήτημα δεν είναι απλό, αφού η Μπούρκα (και για να προχωρήσουμε στις πιο «προοδευτικές» εκδόσεις, όπως το Νικάμπ, το Τσαντόρ και το Χιτζάμπ) υπαγορεύονται από τον ισλαμικό θρησκευτικό κώδικα, τη Σαρία. Αυτόματα, ακόμα και στην περίπτωση, που η ίδια η μουσουλμάνα θελήσει να απαλλαγεί από την περιοριστική αυτή αμφίεση, τίθεται αντιμέτωπη, όχι μόνο με τα μέλη του άμεσου περιβάλλοντός της, αλλά και με τον ίδιο το θρησκευτικό νόμο του ισλάμ.

Επομένως, αυτή η ταύτιση Μπούρκας – Σαρία, σηματοδοτεί, αναγκαστικά, την ύπαρξη μιας θρησκευτικής συνιστώσας, που καταλήγει να γίνεται προβληματική, όταν και όπου συναντώνται γυναίκες με μπούρκα, με άτομα άλλου θρησκεύματος – πέρα από τη δυσκολία αναγνώρισης, που υπάρχει.

Χαρακτηριστική είναι η εικόνα όπου ο Σεΐχης, φαίνεται να φωτογραφίζει το χαρέμι του, μπροστά στην Ακρόπολη, στο Κολοσσαίο της Ρώμης ή στον Πύργο του ¶ιφελ, στο Παρίσι. Και φυσικά, όλες οι γυναίκες φοράνε μπούρκα. Ποια είναι ποια;

Αφού, λοιπόν, σύμφωνα με τη Σαρία, η γυναίκα ενός μουσουλμάνου, δεν επιτρέπεται να εκτίθεται στα μάτια των άλλων, δεν αποτελεί έκπληξη, που δεν επιτρέπεται να ανταλλάξει ακόμα και χειραψία. Κατόπιν τούτου, ο αναγνώστης που θα βρεθεί σε κάποιο κοινή γιορτή, αποθαρρύνεται να σκεφτεί ότι θα ζητήσει σε … χορό τη σύζυγο μουσουλμάνου, ακόμα κι αν αυτή φοράει την πολύ πιο προοδευτική «μαντίλα»… Πάντως, για όσους εξακολουθούν να είναι υπέρμαχοι της άποψης, ότι είναι αναφαίρετο δικαίωμα του ατόμου να επιλέγει την ένδυσή του, ας ζητήσει να μάθει γιατί απαγορεύεται, έστω και να κυκλοφορεί με τα ράσα του (ένδυμα εργασίας;) ένας ορθόδοξος, καθολικός (ή και εβραίος) κληρικός, στις χώρες της Αραβικής χερσονήσου!

Γενικά, οι αμφιέσεις αυτές, με όποια κι αν είναι η παραλλαγή τους, δηλώνουν, αυτόματα, στους γύρω, ότι: «Εμείς είμαστε από ΅δω κι εσείς, από ΅κει!». Αν, λοιπόν, είναι τόσο επιτακτική η παρουσία δυο ετερογενών ομάδων, από τις οποίες στη μια οι γυναίκες επιμένουν να φοράνε μπούρκα ή τα παράγωγά της, εννοείται ότι η μια από τις δυο πρέπει να συμβιβαστεί και να προσαρμοστεί στον τρόπο ζωής της άλλης. Ποια θα είναι αυτή;

Η γλώσσα των συμβόλων (όπως εκείνη της μπούρκας) είναι πολύ δυνατή και αλάθητα εύγλωττη, που μπορεί να οδηγήσει σε παρανοήσεις, παρεξηγήσεις ή και ασυνεννοησία. Ας πάρουμε το παράδειγμα εργασίας, όπου οι πολίτες μιας χώρας, είναι υποχρεωμένοι να κυκλοφορούν και να εργάζονται, φορώντας –αναγκαστικά- ρούχα με το χρώμα της πολιτικής παράταξης στην οποία ανήκουν… ή για νΆ αποφύγουμε την πολιτική διάσταση, ας πούμε ότι ο καθένας μας, θα κυκλοφορεί με τη φανέλα της ποδοσφαιρικής ομάδας, που υποστηρίζει. Κι αν δεν είναι φίλαθλος… θα φοράει μαύρα! Τώρα… μέσα στο κωμικό στοιχείο, που αναπόφευκτα συνοδεύει μια τέτοια φανταστική κατάσταση, ίσως διακρίνει κανείς και κάποια θετικά σημεία. Για παράδειγμα, καταργείται το «φακελάκι»! Διότι, αν ο διευθυντής είναι Ολυμπιακός και ο πολίτης το ίδιο, τότε εξυπηρετούμε το «δικό» μας,… αφιλοκερδώς. Αν, όμως, είναι π.χ. ΠΑΟ, τότε ο πολίτης αποκλείεται να δώσει «φακελάκι» σε Ολυμπιακό, κι ο διευθυντής να βάλλει τα δυνατά του να τον εξυπηρετήσει, ακριβώς για να δείξει ότι δεν κάνει διακρίσεις!!! (Εδώ γελάμε…)

Καθώς ασχολούμαστε με το θέμα της μπούρκας, του Νικάμπ, του Τσαντόρ και του Χιτζάμπ, θα πρέπει να σκεφτούμε ότι υπάρχει αντιστοιχία και στις γυναικείες αμφιέσεις του χριστιανικού κόσμου. Ιδιαίτερα, η αντιστοιχία αυτή είναι περισσότερο προφανής το καλοκαίρι, όπου τα πράγματα είναι πιο ξεκάθαρα. Έτσι, μπορούμε να πούμε ότι στη μπούρκα αντιστοιχεί το ολόσωμο μαγιώ. Στο νικάμπ αντιστοιχεί το μπικίνι. Στο τσαντόρ, το τάνγκα και στο χιτζάμπ… το στρινγκ!!!

Το πρόβλημα δεν είναι η αμφίεση, αυτή καθεαυτή. Ιδιαίτερα, τώρα που έχουμε περιπέσει σΆ αυτή την ασυγχώρητα τραγική οικονομική κατάσταση. Τώρα, μάλιστα, που έχουμε απολέσει και αυτό ακόμα το στρινγκάκι, είναι ο φόβος για το τι θα μας κάμει –προσεχώς- το ΔΝΤ !!!!

Epoh.Peripatitis@gmail.com





Στατιστικά ¶ρθρου
Αρθογράφος:
Πατρίς

Ημερομηνία δημοσίευσης:
18/5/2010

Εκτύπωσε ¶ρθρου
Εκτύπωση ¶ρθρου

Αποστολή με email
Αποστολή με email

Προσθήκη στα bookmarks
Προσθήκη στ' Αγαπημένα

ΕλαχιστοποίησηΑναζήτηση
Αναζήτηση στις ειδήσεις του patris.gr


ΕλαχιστοποίησηΣχετικά Forums
Δεν υπάρχουν σχετικά forums
Πνευματικά Δικαιώματα 1998 - 2002 © Εκδόσεις Α. Μυκωνιάτη Α.Ε.Αναφορά Προβλήματος | Όροι Χρήσης | Επικοινωνία | Ταυτότητα
Developed by WISE Advanced Solutions