ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΟ ΘΕΜΑ

YΠONOMEYOYN TO ΛOΞO
KAI "ΠAIZOYN" ME THN ZΩH TΩN AΛIKAPNAΣΣΩTΩN

AΣXETOI ΠOY EMΦANIZONTAI ΩΣ EIΔIKOI KAI TOΠIKIΣTIKA ΣYMΦEPONTA


Του Κώστα Μπογδανίδη
Ένα από τα μεγαλύτερα έργα, που σχεδιάζεται για την Kρήτη, δέχεται βολές εκ των έσω στην πιο κρίσιμη καμπή του! Tο έργο του λοξού διαδρόμου, στο αεροδρόμιο «N.Kαζαντζάκης», που πρόκειται να δημοπρατηθεί το αμέσως προσεχές διάστημα με στόχο την ασφάλεια και την προστασία των κατοίκων της Aλικαρνασσού, υπονομεύεται ανοιχτά από ορισμένους τοπικούς φορείς, όπως καταγγέλλει και ο δήμαρχος Γιάννης Πατεράκης.

Στο «παρά πέντε», όπως συμβαίνει πια με τα περισσότερα μεγάλα έργα στην Kρήτη, κι ενώ το έργο του λοξού έχει δρομολογηθεί, εμφανίζεται στο προσκήνιο, αλλά και το παρασκήνιο μία συντονισμένη επιχείρηση ακύρωσης του έργου. Ένα έργο για το οποίο έχουν γίνει 6 μεγάλες κινητοποιήσεις και καταλήψεις των κατοίκων της Aλικαρνασσού, το έχουν ζητήσει φορείς , δήμαρχοι, βουλευτές και το εξήγγειλε δύο φορές ο πρωθυπουργός! Tώρα δε που φτάνει κοντά στην υλοποίησή του εμφανίζεται η αντίδραση!

Mη ειδικοί ισχυρίζονται ότι ιδανικότερη λύση είναι το αεροδρόμιο του Kαστελλίου-ενώ οι εκθέσεις των ειδικών , που έχει δημοσιεύσει και η «Π», επί της ουσίας το έχουν αποκλείσει!- και συγκεντρώνουν μάλιστα υπογραφές φορέων υπονομεύοντας έτσι το έργο του λοξού που είναι τώρα η μοναδική λύση για την ασφάλεια και την προστασία της ζωής χιλιάδων οικογενειών που ζουν δίπλα στο αεροδρόμιο.

Xθες στις φωνές αυτές ήρθε να προστεθεί και ο σύνδεσμος ξενοδόχων Kρήτης που έκανε λόγο για «πεταμένα λεφτά» ζητώντας να πάει το αεροδρόμιο στο Kαστέλλι, ενώ όπως αποκαλύπτει η «Π» είναι σε εξέλιξη παρασκηνιακές επαφές δημάρχων που κινούνται προς την ίδια κατεύθυνση. Kι αν μεν το Kαστέλλι είναι πραγματικά η μακροπρόθεσμη λύση , αλλά αυτό θα το πουν οι ειδικοί και μόνο αυτοί, γιατί θα πρέπει να μην κατασκευασθεί ο λοξός διάδρομος; Eπειδή θα δοθούν 70 ή και περισσότερα δισεκατομμύρια;

¶ραγε αξίζουν τα χρήματα όσα κι αν είναι εάν πρόκειται να προστατευθούν χιλιάδες άνθρωποι;

"Αυτό το έργο τουλάχιστον δεν θα αφήσω για χάρη ορισμένων σκοπιμοτήτων να το ακυρώσουν την τελευταία στιγμή. Tο έργο γίνεται για την ασφάλεια των κατοίκων της Aλικαρνασσού κι όποιος μπει μπροστά εμπόδιο θα έχει να κάνει με τον λαό της Aλικαρνασσού» είπε χθες στην «Π» ο δήμαρχος κ.Πατεράκης.

Tο έργο του λοξού διαδρόμου δείχνει να προχωρά. Απομένουν οι συμπληρωματικές μελέτες από τον OANAK και τα τεύχη δημοπράτησης. Aκόμη και η κυβέρνηση εμφανίζεται να το πιστεύει, όπως προέκυψε και από την επίσκεψη του μικτού κλιμακίου την περασμένη εβδομάδα.

Όλες οι εξελίξεις....

ΛΟΞΟΣ ΔΙΑΔΡΟΜΟΣ
Οι ειδικοί και οι... παράγοντες

Του Κ. ΜΠΟΓΔΑΝΙΔΗ
Aίφνης γίναμε όλοι ειδικοί! Λίγους μήνες πριν δημοπρατηθεί ο λοξός διάδρομος τοπικοί παράγοντες εκφράζουν αντίθετη άποψη για την κατασκευή του έργου στο αεροδρόμιο Hρακλείου και θεωρούν ως ιδανικότερη λύση την κατασκευή νέου αεροδρομίου στο Kαστέλλι!

Ένα θέμα που συζητείται τόσα χρόνια και τώρα έχει φτάσει στο σημείο της υλοποίησης υπονομεύεται, όπως και τόσα άλλα, από τοπικούς φορείς, ενώ οι πάντες συμφωνούν ότι ο λοξός διάδρομος αν μη τι άλλο βοηθά τα μέγιστα στην ασφάλεια του αεροδρομίου και την προστασία της ζωής των χιλιάδων κατοίκων της Aλικαρνασού.

Oυδείς εξάλλου τόσα χρόνια υποστήριξε ότι ο λοξός διάδρομος συμβάλλει στην ανάπτυξη του αεροδομίου, ούτε το αναβαθμίζει, ενώ αντίθετα όπως λένε οι ειδικοί αυξάνει την χωρητικότητά του. O λοξός αφορούσε το μέγιστο αγαθό, την προστασία της ζωής των κατοίκων της Aλικαρνασού οι οποίοι τουλάχιστον 6 φορές από το 1995 έχουν πραγματοποιήσει δυναμικές κινητοποιήσεις, ακόμη και μέσα στο αεροδρόμιο ζητώντας τη δημοπράτηση του έργου.

Mόλις την περασμένη εβδομάδα άλλωστε ήρθε στο Hράκλειο ένα κλιμάκιο της YΠA και του YΠEXΩΔE για να δει από κοντά την εξέλιξη των εργασιών για τις συμπληρωματικές μελέτες που εκπονεί ο OANAK και ξεκαθάρισαν ότι σύντομα θα ολοκληρωθούν ώστε να ετοιμαστούν και τα τεύχη δημοπράτησης.

H ιστορία
Yπενθυμίζουμε ότι παρά τις αρχικές αντιρρήσεις της YΠA, στελεχών του YΠEXΩΔE και αργότερα του ΓEA, το έργο τελικά δρομολογήθηκε και εξαγγέλθηκε δύο φορές από τον ίδιο τον πρωθυπουργό κ.Σημίτη!

Eίναι δε χαρακτηριστικό ότι πριν 6-7 χρόνια η Yπηρεσία Πολιτικής Aεροπορίας αναζητούσε τρόπους να ακυρώσει αυτή την προσπάθεια-το έβλεπε δαπανηρό ως έργο- και συγκροτήθηκαν δύο μικτές επιτροπές για να διερευνήσει τη δυνατότητα μεταφοράς του αεροδρομίου στο Kαστέλλι. Kαι οι δύο εκθέσεις που έγιναν τότε-τις παρουσίασε η «Π» από τις 19 Σεπτεμβρίου του περασμένου έτους-ήταν αρνητικές για το αεροδρόμιο Kαστελλίου!

Oι εκθέσεις
Συγκεκριμένα με βάση την έρευνα και τα πορίσματα των εμπειρογνωμόνων που τις συνέταξαν κρίνεται ασύμφορη και ουσιαστικά ανέφικτη η αξιοποίηση, ως πολιτικού, του αεροδρομίου Καστελλίου!

Στην τελευταία έκθεση "επί των δυνατοτήτων και προϋποθέσεων του Α/Δ Καστελλίου για την αξιοποίησή του και ως πολιτικού αεροδρομίου προς άμεση αποσυμφόρηση του κρατικού αερολιμένα Ηρακλείου" που ζήτησε η ΥΠΑ αναφέρονται 5 τουλάχιστον σοβαροί λόγοι για τους οποίους κρίνεται ανέφικτη η βραχυπρόθεσμη λύση για την εξυπηρέτηση πολιτικών πτήσεων στο Καστέλλι και ασύμφορη η μακροπρόθεσμη λύση.

Tις εκθέσεις υπογράφουν στελέχη του ΓEA, της YΠA, του Mετσόβειου Πολυτεχνείου και μετεωρολόγοι, οι πλέον ειδικοί δηλαδή!

Συγκεκριμένα η έκθεση της ΥΠΑ αναφέρει:
– Την αδυναμία προσπέλασης με το κακό οδικό δίκτυο προς Καστέλλι
– Την μη τήρηση των κριτηρίων καθαρότητας γύρω από το αεροδρόμιο
– Την ανάγκη σχεδιασμού νέων διαδικασιών εναέριας κυκλοφορίας
– Την έλλειψη ελεύθερης επιφάνειας για τη δημιουργία νέων εγκαταστάσεων για το πολιτικό αεροδρόμιο
– Την ύπαρξη φυσικών εμποδίων από τα γύρω βουνά, που θα πρέπει να "κοπούν".

Κι ενώ για τους τέσσερις πρώτους λόγους οι ίδιοι εμπειρογνώμονες που συνέταξαν την έκθεση προτείνουν εφικτές λύσεις -που θα πάρουν όμως μια 5ετία τουλάχιστον-για να ξεπεραστούν τα εμπόδια, για τα φυσικά εμπόδια είναι κατηγορηματικοί:

"Το υπέρογκο κόστος της άρσεως των εμποδίων του δυτικού ημικυκλίου καθιστά τη λύση αυτή ασύμφορη"!

Στην ίδια έκθεση εκτιμάται ότι το κόστος για την άρση και μόνο των φυσικών εμποδίων αυτών-εάν ποτέ θα δοθεί περιβαλλοντική έγκριση για μία τέτοια παρέμβαση- θα ξεπεράσει τα 100 δισεκατομμύρια δραχμές!

Xαρακτηριστικά η τελευταία έκθεση που συνετάχθη καταλήγει:

"Ενδεικτικά αναφέρεται, ότι σε περίπτωση κατασκευής του λοξού διαδρόμου στο Α/Δ Ηρακλείου, η οποία αναμένεται να αυξήσει και την χωρητικότητα του αεροδρομίου, και επεκτάσεως αεροσταθμού και δαπέδων στάθμευσης αεροσκαφών σε συνδυασμό και με την εν εξελίξει επέκταση του Α/Δ Σητείας ενδέχεται να μην απαιτείται διοχέτευση επιβατικής κίνησης προς το αεροδρόμιο Καστελλίου. Αν δε τα έργα αυτά έχουν ορίζοντα υλοποίησης 10ετίας, η ανωτέρω περιγραφείσα μεσοπρόθεσμη λύση θα χρησιμεύσει για την εξυπηρέτηση της πλεονάζουσας θερινής κίνησης μιας 5ετίας (πρόκειται για την 5ετία μεταξύ της ολοκλήρωσης των έργων της μεσοπρόθεσμης λύσης στο Α/Δ Καστελλίου και της πλήρους ανάπτυξης του Α/Δ Ηρακλείου).

Συμπερασματικά εκτιμάται, ότι εφόσον δεν είναι δυνατόν να υλοποιηθεί μια βραχυπρόθεσμη λύση για την εξυπηρέτηση πολιτικών πτήσεων στο Α/Δ Καστελλίου, η απόφαση για μεσοπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη ενεργοποίησή του θα πρέπει να ληφθεί, όταν θα έχουν περατωθεί οι ανωτέρω σχετικές μελέτες, οπότε θα υπάρχουν όλα τα απαραίτητα προς συνεκτίμηση στοιχεία".

Σύνδεσμος Ξενοδόχων Κρήτης
"Πεταμένα χρήματα" τα κονδύλια για τον "λοξό"

Της ¶ννας Κωνσταντουλάκη
"Πεταμένα χρήματα" χαρακτηρίζει τα κονδύλια που θα διατεθούν για την κατασκευή του λοξού διαδρόμου στο αεροδρόμιο "Νίκος Καζαντζάκης" ο Σύνδεσμος Ξενοδόχων Κρήτης, που ζητά, με τα ποσά αυτά, να κατασκευαστούν νέα σύγχρονα αεροδρόμια, με ορίζοντα 30ετίας.

Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Τάκης Καλουτσάκης, αναφερόμενος στα έργα υποδομής που πρέπει να γίνουν για την Τουριστική ανάπτυξη της Κρήτης, είπε χαρακτηριστικά ότι... αντί να γίνει μία τρύπα στο νερό, με την κατασκευή του λοξού διαδρόμου, πρέπει τα κονδύλια που θα σπαταληθούν να διατεθούν για την κατασκευή σύγχρονων αεροδρομίων, στο Καστέλλι και στη Σούδα.

Μάλιστα, όπως ανέφερε, θα πιέσουν προς αυτή την κατεύθυνση τους αρμόδιους κυβερνητικούς παράγοντες, σε συνάντηση που θα επιδιώξουν να έχουν μαζί τους το επόμενο διάστημα.

"Είμαστε ανοιχτοί να μετέχουμε σε οποιαδήποτε συζήτηση, γιατί αυτό που μας ενδιαφέρει είναι να εξυπηρετηθεί η Κρήτη", είπαν οι εκπρόσωποι των ξενοδόχων.

ΝΕΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΝΟΤΙΑ ΤΟΥ ΚΑΣΤΕΛΛΙΟΥ
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Τάκης Καλουτσάκης μίλησε χθες στην "Π" για το τί προτείνει ο Σύνδεσμος, όσον αφορά στα νέα αεροδρόμια, αλλά και στο θέμα του λοξού διαδρόμου.

Ερ.: κ. Καλουτσάκη, είπατε ότι είστε κατά του λοξού διαδρόμου και μιλήσατε για πεταμένα λεφτά. Τί θα γίνει όμως με τους κατοίκους της Νέας Αλικαρνασσού, που κυριολεκτικά κινδυνεύουν;

Απ.: Είμαστε κατά του λοξού, γιατί πρόκειται για δώρο άδωρο. Θα δαπανηθούν πολλά δις κι όμως η χωρητικότητα του αεροδρομίου δεν θα αυξηθεί. Δεν θα μπορούν να εξυπηρετούνται περισσότερα αεροπλάνα.

Εμείς προτείνουμε (αυτό που είχε προτείνει το Τεχνικό Επιμελητήριο Ηρακλείου προ οκταετίας), την προέκταση του παλιού λοξού, του 1331, βορειοδυτικά μέχρι την παραλία.

Ένα έργο που θα στοιχίσει 5 δις, θα ολοκληρωθεί σε 1 χρόνο και ελαχιστοποιεί τον κίνδυνο από τις πτήσεις των αεροπλάνων για τους κατοίκους της Αλικαρνασσού.

Είχαμε τότε ενημερώσει εγγράφως όλους τους αρμόδιους φορείς για τιςθέσεις μας.

Ερ.: Ο Σύνδεσμος προτείνει να αξιοποιηθεί το αεροδρόμιο του Καστελλίου;

Απ.: Όχι. Εμείς προτείνουμε να κατασκευαστεί ένα νέο σύγχρονο αεροδρόμιο, νότια του Καστελλίου, όπου υπάρχει μία μεγάλη έκταση πέραν των 5.000 τ.μ.

Μάλιστα σε ένα μήνα θα δημοσιοποιήσουμε μία ολοκληρωμένη πρόταση για το αεροδρόμιο αυτό, για το χωροταξικό σχεδιασμό του.

Ερ.: Σε μία τέτοια περίπτωση, το αεροδρόμιο Ηρακλείου τί προτείνετε να γίνει;

Απ.: Μπορεί να χρησιμοποιηθεί για εσωτερικές πτήσεις ή και να κλείσει, για να αναπτυχθεί με διαφορετικό τρόπο η περιοχή, με εμπορικά κέντρα, μαρίνες, πάρκα αναψυχής κ.λ.π.

Το γεγονός είναι ότι σήμερα το αεροδρόμιο Ηρακλείου εξυπηρετεί 7,2 αεροπλάνα σε μία ώρα, τη στιγμή που στο αεροδρόμιο της Μαγιόρκας, για παράδειγμα, σε μία ώρα εξυπηρετούνται 85 αεροσκάφη.

Πρωτοβουλία 6 δημάρχων για το Καστέλλι

Της Λίλιαν Δαφερμάκη
Mέσα σε κλίμα απόλυτης μυστικότητας, σε σύσκεψη κεκλεισμένων των θυρών που πραγματοποιήθηκε προχθες το βράδυ έξι Δήμαρχοι του Hρακλείου, συμφώνησαν να αναλάβουν πρωτοβουλία για την μεταφορά του αεροδρομίου «N.Kαζαντζάκης» στο Kαστέλλι. H σύσκεψη κρίθηκε επιτυχημένη, και έτσι αποφασίστηκε το ερχόμενο Σάββατο, η συνάντηση να επαναληφθεί αλλά με διευρυμένη σύνθεση και να μετέχουν σε αυτή περισσοτεροι εκπρόσωποι της τοπικής αυτοδιοίκησης αλλά και όλοι οι φορείς οι οποίοι μέχρι σήμερα εχουν ταχθεί υπέρ της μεταφοράς του αεροδρομίου. Στόχος αυτή τη φορά, είναι η δημιουργία ενός διευρυμένου μετώπου, το οποίο θα διεκδικήσει απο την ηγεσία της κυβέρνησης να αλλάξει τις αποφάσεις της και να μην προχωρήσει στη κατασκευή του λοξού διαδρόμου αλλά να επιλέξει το Kαστέλλι για να δημιουργήσει ένα νέο αεροδρόμιο, που όπως ισχυρίζονται είναι η πιο βιώσιμη λύση.

Aναλυτικότερα, την προχθεσινή σύσκεψη διοργάνωσε ο Δήμαρχος Kαστελλίου κ.Δοκιανάκης, ο οποίος με δηλώσεις του στην «Π» τονίζει ότι ήρθε η ώρα να μπεί το θέμα του αεροδρομίου στη σωστή του βάση. O ίδιος επικαλείται το πόρισμα μιας επιτροπής του υπουργείου Mεταφορών, που στο παρελθόν είχε γνωμοδοτήσει θετικά υπέρ της μεταφοράς του αεροδρομίου στο Kαστέλλι, αλλά και μια προμελέτη η οποία είχε γίνει απο το παρελθόν, που όπως τονίζει ειχε καταλήξει στα ίδια συμπεράσματα.

Στην προχθεσινή σύσκεψη στην οποία μετείχαν οι Δήμαρχοι Aρκαλοχωρίου, Xερσονήσσου, Eπισκοπής, Γουβών, Θραψανού, εμφανίστηκαν θετικοί στο αίτημα του Δήμου Kαστελλίου ζήτησαν ωστόσο επιπλέον εξηγήσεις όσον αφορά στα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου αλλά και στα οικονομικά δεδομένα τα οποία υπάρχουν. Όπως είπαν, είναι αναγκαίο το κάθε βήμα το οποίο θα γίνει να προχωρήσει μέσα απο την επιστημονική τεκμηρίωση, η οποία θα αποδεικνύει στην πράξη ότι η μεταφορά του αεροδρομίου είναι η καλύτερη δυνατή λύση η οποία θα μπορεί να επιλεγεί.

Συμφώνησαν ακόμα ότι η όλη προσπάθεια θα πρέπει να αποκτήσει περισσότερο διευρυμένο χαρακτήρα, και έτσι αποφασίστηκε στην επόμενη συνάντηση που θα γίνει το Σάββατο, να κληθούν επίσης και οι Δήμαρχοι Aστερουσίων, Bιάννου, Mαλίων, και Nίκου Kαζαντζάκη, οι οποίοι θα πρέπει να τοποθετηθούν επισήμως και να συνυπογράψουν ένα κείμενο, το οποίο θα αποσταλεί κατΥ αρχήν στον Πρωθυπουργό αλλά και στο υπουργείο Mεταφορών, YΠEXΩΔE, μέσα απο το οποίο θα διατυπώνουν το αίτημα τους για τη μεταφορά του αεροδρομίου. Πληροφορίες αναφέρουν ότι ο Δήμαρχος Kαστελλίου θα επιδιώξει να θέσει το επίμαχο θέμα και στην TEΔK Hρακλείου, προκειμένου να πάρει και επισήμως θέση του οργάνου για το θέμα αυτό, κάτι το οποίο αν τελικά προχωρήσει αναμένεται να προκαλέσει σωρεία αντιπαραθέσεων στο εσωτερικό της τοπικής αυτοδιοίκησης η οποία λίγο πριν τις δημοτικές εκλογές θα εμφανιστεί διχασμένη.